معرفی توانمندی‌های اکتشاف معادن و مخازن آب، نفت و گاز

۱۵ مهر ۱۴۰۱ 58 بازدید بدون دیدگاه

تاریخچه اکتشافات آب به زمان‌های کهن زمانیکه بشر رفته به رفته با خشک شدن چشمه سارها و برکه ها مواجه و خشک سالی های پی در پی، منابع آبی سطحی مورد تهیه قرارداده بر می‌گردد، انسان در پی چاره بر آمد و با حفر چاه و قنات نیازهای خود را برطرف نمود، بسیاری معتقدند حفر قنات به قبل از میلاد مسیح بر می گردد که این خود موٌٌٌید چاره جویی بشر برای بقای خود توسط مایه حیات می باشد و اما در خصوص احتمال تاثیر برداشت از منابع جدید بر روی سایر منابع خاطر نشان می سازد منابع آب زیر زمینی شناخته شده جهان در پنج گروه اصلی تقسیم می شود که عبارتند از:

منابع آبرفتی، سازندی سطحی، سازندی عمیق، ژرف و فسیلی

منابع آبرفتی به دو صورت مخازن ذخیره طبیعی و آب‌های در جریان موجود در شیار ها و چین خوردگیهای طولی تقسیم می شوند ، منابع آب سازندی سطحی از نزولات درون حوضه ای تغذیه می‌گردند، منابع سازندی عمیق از منابع درون و برون حوزه ها و منابع ژرف از منابع برون حوزه و همچنین سیستم پیچیده گردش آب زمین تامین می‌گردد و منابع آب فسیلی خارج از موضوع این بحث می باشد.

منابع مورد اکتشاف و استحصال این شرکت از منابع آبرفتی شیاری و سازندی سطحی منفصل ، عمیق و ژرف که به هیچ عنوان برداشت از آنها بر اساس اسکن و مطالعات انجام شده تاثیری در منابع فعلی در دست بهره برداری نخواهد داشت برای جاهای خاص که خود بحث علمی و تخصصی را دارد انتخاب و رصد آبهای در جریان زیر سطحی که به دریا ها می ریزد در دستور تیم کاری این شرکت می باشد. لذا یکی از نقاط برتری و قوت خدمات این شرکت عدم تاثیر برداشت انجام شده در سایر منابع قبلی همراه با مستندات علمی و فنی قابل استناد می باشد.

در عصر حاضر با توسعه علوم دانشگاهی و علوم پایه محققین دانشگاهی با مدنظر قراردادن احتیاجات جوامع تالش نمودند تا ابزارآلات ابداع و اختراع کنند تا به کمک چنین ابزارآلات بتوانند آسانتر و سریعتر منابع را کشف، محصولات مدفون شده را شناسایی و به کمک همه ابزارآلات دارای پایه های علمی امکان بهره برداری از منبع یا مخزن را فراهم و با برنامه ریزی های اقتصادی تر و روز آمد و با فرآوری مواد استخراج شده امکان استفاده بهینه از محصول تولید شده را فراهم نمایند.

از سوی دیگر توسعه جمعیتی جوامع امکان توسعه علمی جامعه را هم فراهم می‌نماید و در توسعه علمی محققین با استفاده از علوم پایه تالش در برطرف نمودن احتیاجات جوامع دارند که الجرم به کشف و ابداع و اختراع ابزارآلات کاربردی دارای پایه های علمی می‌انجامد تا متخصصین دارای تخصص‌های خاص با استفاده از ابزارآلات بایه های علمی تلاش در اکتشاف منابعی نمایند که دارای بیشترین تقاضا در جامعه هستند. لذا نقش تشخیصی ابزارآلات دارای پایه های علمی در صنعت و اکتشافات مواد، منابع و معادن کاربردی تر و وسیع تر و در عین حال روز آمد تر می‌گردند و به تبع روز آمدی خود موارد استفاده از چنین ابزارآلات دارای پایه علمی را گسترده تر می‌نمایند بگونه ای که هر نوع تشخیص منوط می‌گردد به استفاده از ابزار و فرآوری اطلاعات منکشفه توسط ابزار بگونه ای که فرد متخصص تخصص خود را در تجزیه و تحلیل دادهای آماری جمع آوری شده توسط ابزارآلات می‌داند و هیچگونه تشخیصی قبل از مراجعه به داده های ابزارآلات صنعتی و ساخته شده دست بشر امکان پذیر نمی‌باشد.

یکی از روش‌های علمی تشخیصی فوق العاده پیشرفته که در تشخیص@های علمی و در مواردی نیز در تشخیص های صنعتی بکار گرفته می‌شود روش پویش کردن، کاویدن، بدقت نگریستن بافت یا ساختار مواد، عناصر یا سازه های زمین شناسی است که به آن سنجش یا تحقیقات از راه دور یا اسکن نیز گفته می‌شود، از اینگونه روش های مطالعاتی سنجش از راه دور مدت هاست که مراکز علمی تحقیقاتی در مطالعات علمی و کاربردی خود استفاده می کنند و نتایج تحقیقات کاوشی اینگونه مراکز با تقریب بسیار زیاد مشابه به واقعیت ماده در طبیعت نیز می‌باشد، به باور بسیاری از محققین از اینگونه روش های تحقیقاتی مواد برای شناخت اطلاعات ساختار شناسی سطح و عمق در یک فرآیند کاوشی سه بعدی استفاده می‌شود تا اطلاعات دریافتی نزدیکترین انطباق با واقعیت طبیعت در محل وقوع را با خود داشته باشند.

متخصصان و همکاران شرکت ارزش آفرین کانسار با درک اهمیت اکتشاف منابع و مخازن و غیره، تحقیقات وسیعی در همه زمینه های علمی و کاربردی کاوشی و سنجش از راه دور به عمل آوردند تا به فرآیندهای منتهی به دانش کاو‌یدن و بدقت نگریستن مواد از راه دور با ابزارآلات پیشرفته علمی بومی سنجشی منابع زیر زمینی دست یابند تا بوسیله کاربرد چنین ابزارآلاتی در داخل کشور اسکن سه بعدی زمین امکان پذیر گردد و بواسطه بهره مندی از توانمندی‌های این دانش بومی شده از یکسو بتوان در گردینگهای مشخص سطحی نسبت به اکتشاف کانی‌ها، عناصر طبیعی ،سیالات و مایعات محبوس و در جریان در منابع در اعماق مختلف اقدام عملی معمول و از سوی دیگر اطلاعات تشکیلات، سازند ها و وضعیت تکتونیکی آن‌ها یا وجود گسل‌ها و همچنین عدم پیوستگی سازه‌ها را تعیین و با انعکاس اطلاعات به سنسورهای جمع آوری داده ها اقدام به پردازش اطلاعات دریافتی و تهیه گزارشات کاربردی برای کاربر نمایند.

قابلیت های اسکنر KR-927

1. سیستم اسکنر KR-927 بومی اطلاعات سازند های تشکیل دهنده منابع یا مخازن را با دقتی در حد پیشرفته ترین آزمایشگاه‌های تحلیلگر داده های مغزه تهیه و ارائه می‌نماید. زمان پردازش اطلاعات، تهیه و ارسال گزارشات فنی نسبت به سیستم‌های مشابه در کشورهای دیگر تا یک ششم تقلیل می‌یابد.

2. سیستم اسکنر KR-927 هیچگونه محدودیت عملیاتی ندارد .

3. هر گونه شکستگی در مخازن، گسل یا گسستگی ساختاری سازندها استفاده از سیستم سنجش از دور قابل دستیابی و مشاهده و بررسی می‌باشد.

4. تراکم و عدم تراکم ذخایر در مناطق مختلف مخازن قابل محاسبه است.

5. کشف آب‌های محبوس در اعماق زیر سطح.

6. سرعت عمل اکتشاف و کاهش هزینه ها.

7. الف – سیستم، دستگاه اسکنر کاملا بومی و انحصاری شرکت ارزش آفرینان کانسار یکی از پیشرفته ترین تکنولوژی و از متدهای روز دنیا در زمینه اکتشافات عمیق و نیمه عمیق با قابلیت اسکن 3D با رصد و دریافت اطلاعات سازند های تشکیل دهنده منابع یا مخازن و محاسبه کمیت و کیفیت آن، رصد و شناسایی سازه های مدفون زیر سطح زمین و بررسی نوع ساختار آن با دقتی در حد پیشرفته ترین آزمایشگاه های تحلیلگر داده های مغزه تهیه و ارائه مینماید .
در زمان پردازش و جمع آوری اطلاعات و ارسال گزارشات فنی، نسبت به سیستمهای مشابه در کشورهای پیشرفته تا یک ششم تقلیل می‌یابد .

هر گونه شکستگی در مخازن، گسل یا گسستگی ساختاری سازندها استفاده از سیستم سنجش از دور قابل دستیابی و مشاهده و بررسی می‌باشد .
تراکم و عدم تراکم ذخایر در مناطق مختلف مخازن قابل محاسبه است .
قدرت پردازش اسکن با اسکنر KR-927 در زمینه اکتشافات عمیق و نیمه عمیق شعاع 200 m در هوای خشک و زمین خشک در روز، و در شب 250 m.

در زمین‌های نمدار، شعاع 300 m، عمق 400 m.

در هوای شرجی با زمین خیس شعاع 500 m ، عمق 700 m.
 قدرت و توان ردیابی و رصد و شناسایی کانی ها در هوای بارانی و برفی 4 Km در سطح، عمق 700 m.

سیستم اسکنر KR-927 هیچگونه محدودیت عملیاتی ندارد در دمای 20 درجه زیر صفر تا 48 درجه بالای صفر کار می‌کند. و کاملا ضد آب و قادر به اسکن در زیر آب و اعماق دریا می‌باشد.

ب – اسکن 3D (3 بعدی) در بررسی سازه های شکسته، گسل ها، سازه های مدفون، شبکه های انتقال و استحصال سیالات، معادن، تاسیسات سطحی و زیر سطحی، قنوات و بررسی چاه های کم آب و مشکل دار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x